Søren
Ulrik Thomsen
(f. 1956) er dansk poet og forfatter. I en kombination af poesi og en
anderledes filosofisk anlagt poetik artikulerer han en interesse og
undren overfor døden, kærligheden og ensomheden som det moderne
menneskes eksistentielle vilkår. Debutdigtsamlingen City
slang (1981)
kredser om det moderne menneske og dennes perception af storbyens
næsten konturløse geografi. Konciperet i byens flygtige tid,
fremstår byen som en utydelig og fragmenteret sanseerfaring – en
ydre virkelighed som afspejler menneskets sind. Således konnoterer
byens ’blå rum’ også en inderliggjort melankoli. En
fremmedgørelse som storbymenneskets egentlige betingelse.
Søren
Ulrik Thomsen – med en sansende krop og et åbent sind
Glemt kvarter
”I
et glemt kvarters blå bombetomt
flakker
jeg søndag eftermiddag, efterår,
busserne
ligger med bunden i vejret
rustne
og fulde af rådden regn
fra
porte og mørke køkkenruder
vender
gamle kærester
ansigtet
mod mig, rækker hænderne ud
i
det blå”
Hvor
sørgmodigheden synes overvældende i overstående digt, er mennesket
andre steder objekt for den gådefulde skønhed ved blot at være til
og forankret i det kropslige nærvær. En sådan fænomenologisk
konfrontation med virkeligheden ser vi eksemplificeret i digtet
Levende
fra City
slang,
hvor digter jeg’et netop bliver til i kraft af forskellige
sansninger, digtet opremser, imens sætningen ’jeg er levende’
gentages ind imellem. Det er altså grænserne mellem en udefinerbar
ydre virkelighed på den ene side, og en stærk fornemmelse af væren
på den anden, som genererer digtenes dynamik. En virkelighed som
enkelte gange konvergerer i ekstatisk syntese, i kroppen og
periferiens symbiotiske forsvinding ind i hinanden.
Passager. (Rus og
fald. Syn)
”Jeg
driver gennem den blanke vinter
vinen
suser i kroppen kroppen suser i natten
bilens
flydende og vajende lugte radioens fjerne signaler
let
svajer det tunge metal under håndens berøring
tusinde
lys meddeler sig hastigt gennem ruden
mit
hoved lænet mod sædet mine øjnes langsomme dans
de
falder langs murene de falder på hallernes trapper
vinen
suser i kroppen kroppen suser i natten
mit
ansigt forsvinder i blændende modlys (…)”
Den
efterfølgende digtsamling Ukendt
under samme måne (1982)
er som
en naturlig bevægelse efter digterens debut. Endnu digtes der om
krop, sansning og storby, om end digtenes geografi ikke længere
begrænser sig til København, men den tematiske udvikling ser vi
realiseret i Søren Ulrik Thomsens følgende digtsamling Nye
digte
(1987). Hvor individet i de foregående digtsamlinger virker som
omdrejningspunkt for en subjektiv, sanselig og dennesidig erkendelse,
indsætter han nu jeg’et i en dualistisk virkelighed, hvor
interessen forskydes til en stræben mod det ukendte
andet.
En transcendent længsel, hvis højeste mål forestilles som en
’uhørlig musik’, hvorfor Søren Ulrik Thomsen må siges at
introducere den religiøse dimension i en ellers kølig minimalisme.
Med
sine tre første digtsamlinger repræsenter Søren Ulrik Thomsen et
æstetisk opgør med 70’er generationens politiserede kunst. I
poetikken Mit
lys brænder (1985)
formulerer han således hvordan digtet bør være bevidst om sig selv
som en
autonom helhed,
hvis fiktive kosmos ikke har til formål at kommentere eller referere
til vor levede virkelighed. Digtet må i stedet stræbe efter en
uafhængig
æstetisk prægnans, hvilket i sidste ende resulterer i et vigtigere
samfundsengagement end de eksplicit politiske digte. Dette udsagn
forklares ud fra den idé, at menneskets interesse for verden og
herunder den kritiske refleksion, forudsætter en kærlighed eller
basal glæde overfor verden og at det her er digtets funktion at mane
livets skønhed
frem. Digteren kan herigennem motivere til at tage stilling uden at
diktere konkrete forhold, eller, som han formulerer det i sit
metapoetiske digt fra Ukendt
under samme måne,
ikke hælde
virkeligheden på digte
”ikke
hælde virkeligheden på digte
ikke
hælde digte på virkeligheden
bare
skrive digte
virkelige
digte”
Virkelige
digte er også, hvad Søren Ulrik Thomsen udgiver med Det
skabtes vaklen
(1996). Via arabeskens associative forløb forener digteren det
grusomme og det skønne i musikkens vuggende tone. Digtene balancerer
alle mellem sansning og argumentativ refleksion og enjamberer sig
gennem hypotaktisk bevægelse mod en finale, der ikke er nuets
harmoniske ekstase, men derimod overskrider digtets materialitet ved
at efterlade rum til eftertanken og til paradokser som kynisme og
menneskelig skrøbelighed.
Kampen
imod den Store Erindring
Da
Rystet
Spejl
udkom i marts 2011 røg den til tops på bestseller-listen i Danmark
til enorm forbavselse for de fleste i branchen. Der bliver talt vidt
og bredt om ikke bare lyrikkens død – dvs. en forvisning fra den
brede litterære scene til de få, indviede – men også om prosaens
fremdrift og krimiens
sejrsgang.
I marts
2011 røg krimierne dog en tak ned og en digter, der ikke havde
udgivet en digtsamling i 9 år, ’indtog tronen’, som én
journalist skrev. Vores bud her på dansklitteraturnu er, at den
ellers veletablerede forfatter skriver, som han kan bedst, men at han
også med Rystet
Spejl
har formået, bevidst eller ej, at skrive en digtsamling, der er barn
af tiden.
’Erindringens
magt over mennesket er stor’, synes Thomsen så at ville sige os
med Rystet Spejl. Det skal forstås dels som dødens uundgåelighed –
en erfaring, der især bliver nærværende i de øjeblikke, hvor
andre mennesker forsvinder fra os – og dels som den akkumulerede
sum af oplevelser, et menneske og en kultur bærer på.
Erindringens
nytte
I
digtet Ingen
bliver halvtreds,
s. 17, møder vi en erindring og en (gen)oplevelse i samspil –
digteren tager os igennem dét at vågne i et nattog, genkomsten af
mindet om en glemt ven og tilbage til udgangspunktet, nattoget, hvor
toget pludselig sætter i gang og river digt, digter og læser ud af
tankegangen, ”før digteren falder for fristelsen / til at udsmykke
det / med sentimentalitet og kynisme”. Thomsen spiller med
musklerne over for den Store
Erindring,
han vil ikke lege med, men kan omvendt heller ikke kæmpe imod,
hvilket resten af digtsamlingen må siges at være en slags bevis
for. Men han har fat i noget, der simrer i baggrunden. I Det
vakkelvorne køkkenbord,
s. 19, lyder nogle linjer således: ”(…) dagen i dag var ikke
”måske” / den var der / og så var den væk / Derfor var dagen i
dag den bedste”.
Udover
måske at tippe hatten til den tidligere og glimrende digtsamling,
Det
bedste og det værste,
er det i høj grad et digt om det transhistoriske – som en filosof
kunne kalde det – eller det evige i det flygtige. På s. 41
indledes et digt: ”Til hver erindring hører en glemsel.” Man
tænker her på Friedrich Nietzsches ’til al handling hører
glemsel’ fra Historiens
nytte.
Nietzsche mente, at vi må stræbe efter ikke at lade os binde
af historien, men bruge
den til gavn for fremtiden. På samme måde hylder digteren den dag,
der måske
”kunne have været en anelse bedre” (s. 19), men altså ikke var
det og derfor ikke
flød over i erindringens tyngende vægt.
Med
Nietzsches ord må vi glemme, for ikke at lade os tynge; vi må med
Thomsens ord afstå os, en gang imellem, fra at være optagede af
perfektion, af det der kunne være ’en anelse bedre’. Nogle gange
er det bedste dét, der kan passere frit og glemmes. En anden læsning
af Ingen
bliver halvtreds
er også, at erindring er en vinkling. Historien skrives altid af
vinderen og erindringen skrives af den erindrende – der ligger en
fare eller en fristelse
(s. 17) i den personlige erindring om overdrivelse, om at gøre noget
større end det var og er. Digteren rives hér ud af digtet, der står
skrevet bedre uden ”sentimentalitet og kynisme”. I Til
hver erindring hører glemsel
på s.41 handler det om et andet aspekt af erindringens vinkling –
dét, at vi ikke kan kontrollere, hvad vi husker og hvad vi ikke
husker fra en svunden tid.
Erindringens
litterære form
Rystet
Spejl
er ikke rene erindringer, det er
digte – allerede titlen afslører digterens bevidsthed om sit
ærinde (mere om det til slut). Søren Ulrik Thomsen taler i
indslaget ’Erindring i litteraturen’ til tv-programmet ’Ordkraft’
på DR K (der er gratis tilgængeligt på dr.dk/ordkraft) om, hvordan
erindringer i digtene egentlig er fortiden i en ny form –
erindringsdigtene ændrer den rene og private erindring til poesi i
skriften, hvor det private kan ophæves til noget personligt.
Forfatteren har andet steds talt om, hvordan det private ikke hører
hjemme i litteraturen, men at den omvendt altid må være personlig,
i hvert fald lyrikken. Ingen
bliver halvtreds
er ligesom i tråd med denne poetik; det starter ud i det generelle –
”Ingen
bliver halvtreds /
uden at være vågnet i et nattog / som uvist af hvilken grund holder
stille / mens
tankerne kredser om en person / der kort passerede ens liv”
(egne kursiveringer) – alle bliver ældre og alle kender til livets
tilfældige møder. I næste linje skrider digtet ind i det
personlige; det bliver en bestemt person, der kort passerede og måske
nu sidder ”og læser i ly af et æbletræ? / Eller ligger du fuld i
en krøllet seng / mens en rotte pusler bag panelet?”. Hér satte
toget så i bevægelse, mens læseren stod af ved det personlige. I
flæng kan man også bemærke, at ingen af digtene i samlingen har
titler, hvilket er karakteristisk for Thomsens poetiske skrifter –
et personligt præg.
Nostalgien
løber som en rød tråd igennem Rystet
Spejl, i
bl.a. Som
ung vågnede jeg hver morgen er
der en tydeliggørelse af følelsen af at blive ældre og måske også
følelsen af, at man ikke er så almægtig eller uendelig som man
tidligere (som
ung)
troede, man var. Også i Radioen
har fanget en fjern station
findes
nostalgien, men her fremstår den mere som en overgivelse til tanken
om, at ikke alle ens drømme kan blive til virkelighed. For med
sætningen ”digtet
jeg altid har drømt om at skrive”
indrammer
Søren Ulrik Thomsen digterens evige problem med aldrig at kunne
skrive præcis dét digt, som findes indeni, men altid kun
efterligninger af det.
Selvbevidsthed
finder man også i digtet s. 22, Her
skulle egentlig have stået et digt,
der gør opmærksom på sig selv ved dels at tale om
skrivesituationen, dels ved indledningsvis at kritisere sin egen
form: ”Her skulle egentlig have stået et digt / som jeg nu har
kasseret / selvom det indeholdt / en rammende bemærkning om mine
fjender”, fordi det ikke havde nytte i forhold til erindringen om,
at ”jeg underligt nok er ældre / end min morfar nåede at blive”.
Hvordan kan lyrikken formå at udrede den uforståelige idé, at man
kan blive ældre end sine bedsteforældre, hvad skal man så
med et digt om sine fjender?
Dødens
uundgåelighed er det andet store tema foruden erindringen, som
Rystet
Spejl
inkorporerer. Samme digt, s. 22:
”så
iført hans koksgrå jakkesæt
går
jeg en tur i den moderne verden
hvis
uforståelighed er banal
sammenlignet
med at krydse grænsen
fra
det selvfølgelige ved at være til
til
det mærkelige i ikke at være død.”
Den
dualistiske opstilling er endnu et karakteristisk træk ved Rystet
Spejl,
ofte også i form af paradokser ligesom f.eks. på s. 23, ”Som ung
forekom barndommen mig / lige så fjern og uvirkelig som døden (…)
Men nu hvor begge er nærmere end nogensinde / er hver eneste dag til
gengæld ufattelig”. Paradokset befinder sig et sted imellem det
levende og døde/bortgåede, imellem barndommen og alderdommen –
dengang og nu – på samme tid.
Menneskets
plads i hverdagens paradokser
Søren
Ulrik Thomsen har et blik for livets særheder og det indlysende i
vores hverdag, hvilket skaber en stærk nærhed i digtene. De formår
at ramme dybt, selvom de er skrevet i et enkelt sprog. For Søren
Ulrik Thomsen smider ikke om sig med komplekse sætningskonstruktioner
og genstridige metaforer – nej, sproget afspejler den virkelighed
det repræsenterer og derfor er sproget simpelt, men netop derfor
fremstår digtene endnu tydeligere i al deres pragt og det indlysende
bliver om noget endnu mere krystalklart. Som i digtet Hvert
år på den dato, hvor
besøget på en kirkegård er præget af observeringer, som er så
selvfølgelige, at de næsten gør ondt, når de kommer under
Thomsens poetiske behandling. Sætninger som ”for
at besøge din grav / som nu engang er det sted her i verden / hvor
du ikke er”, s. 14,
og
den nævnte ”jeg
underligt nok er ældre / end min morfar nåede at blive”,
demonstrerer
hvordan Søren Ulrik Thomsen viser hverdagens selvfølgeligheder, og
hvordan disse selvfølgeligheder egentlig er absurde og aparte, især
set i sammenhæng med metafysiske overvejelser som ”den
moderne verden / hvis uforståelighed er banal / sammenlignet med at
krydse grænsen / fra det selvfølgelige ved at være til / til det
mærkelige i ikke at være død”.
Alt
afhængigt efter eget ståsted kunne man lidt spøjst eller
gravalvorligt betegne erindringen i Rystet
Spejl
som et paradoks: En umulig forbindelse imellem dét, der er nu og
dét, der ikke er længere. Thomsen siger selv, i portrætfilmen Jeg
er
levende
af Jørgen Leth, at han mener poesien har to ryggrader eller
’grundstammer’, det hymniske og det elegiske, henholdsvis det
lovprisende digt og det klagende digt. I hymnen vil man konkurrere
med den vidunderlige verden, man lovpriser det skønne ved den i sit
sprog. Elegien er ligeledes en søgen og beskrivelse af dette skønne,
men med den centrale forskel, at elegien så at sige skal stå i
stedet for det tabte og sørger over tabet. Nok giver det sig selv,
at hans pointe om en grundlæggende poetisk struktur ikke kan
efterprøves her, men det er da værd at have for øje, idet man
sidder med Rystet
Spejl,
der netop beskæftiger sig med dét, der ikke er længere og hvordan
dét forholder sig til den erindrende, der stadig
er: ”Selv oldinge føler sig fortabte / når de sidder og stirrer
ud i fællesarealerne / og pludselig husker / at de har mistet deres
forældre”, s. 35.
Rystet
Spejl er
også et billede på viljen og lysten til at holde fast i dét, der
er tilbage – både som menneske og som digter. I digtet Elskede,
må vores kærlighed altid være er
der rettet fokus imod den kærlighed, som stadig findes og som er
vigtig at opleve, imens man stadig kan. I Jeg
har sat mig her ved det bagerste bord er
smerten ved tabet evident og visheden om, at man ikke gjorde nok, at
man ikke elskede nok i nuet er brændende klar og tilbage sidder man
med et ønske om at gøre fortiden levende igen. Det er her Søren
Ulrik Thomsen har sin styrke, han anvender sine menneskelige,
personlige erfaringer og omdanner disse til et poetisk formsprog, men
hvor nærheden stadigvæk er fastholdt. Dog demonstrerer Thomsen
også, hvordan et digt kun kan imitere virkeligheden, for kun i
digtet og ikke i virkeligheden kan Thomsen igen befinde sig med sin
ven i restauranten – ikke som en nostalgisk virkelighedsflugt,
snarere med hjælp fra erindringens enorme potentiale. Virkeligheden
har sit evige liv i digtet og hermed fastfryser Thomsen fortiden i
”digtets rystede spejl”.
Rystet
Spejl
og den nye litteratur
Efter
2. Verdenskrig har menneskeheden fået sig et ’master-traume’, en
forfærdelighed i vores fælles bevidsthed, en fælles skyld, skam
eller udåd, vi ikke rigtig kan komme udenom – der er en
ny-optagethed af fortiden, der både giver sig udslag i forsøg på
at ’rette op’ på historien, et globalt ansvar for indbyrdes fred
og velvære, men altså også erindringskulturen og massenostalgi
(souvenirs, rejser til historiske mindesmærker). Mange romaner, der
har taget 9/11 til sig som et tema i 2000’erne, er fokuserede
omkring individernes oplevelse af tragedien og ikke store
politisk-kritiske forklaringer af, hvorfor det er sket – der er med
andre ord et individuelt fokus i den kulturelle erindring om 9/11.
F.eks. er der Jonathan Safran Foers roman, Extremely
Loud and Incredibly Close,
fra 2005, der viser os 9/11 i en meget personlig vinkel ved en niårig
dreng, Oskar, der mistede sin far i tårnenes sammenstyrtning og
hvordan livet alligevel fortsætter for ham, selvom han er inderligt
mærket af traumet. Foer inkluderer også Oskars bedsteforældre, der
gennemlevede bombningen af Dresden i slutningen af 2. Verdenskrig og
lader dem tale til os om dét at være den overlevende og det er en
art litterær heling for det amerikanske folk, måske hele verden,
som Foer har forsøgt på ved netop at lægge den personlige vinkel i
sin roman.
For
os at se står Søren Ulrik Thomsen med Rystet
Spejl
et sted imellem det elegiske, sørgende ved erindringen og et forsøg
på at tage erindringen videre i et produktivt lys. Det er ikke et
master-traume, som Thomsen sætter sig for at tage kampen op imod –
det er egentligt erindringen selv, der står for tur og den magt, som
erindringen har over vores alles liv. Det er nødvendigheden af at
huske, men også af at glemme. Vi kan og skal i vores tid bevidst
føje et ekstra begreb til de eksistentielle livsvilkår –
ensomhed, død, kærlighed og erindring.
Bibliografi
- City slang, digte, 1981
- Ukendt under den samme måne, digte, 1982
- Mit lys brænder – Omrids af en ny poetik, 1985
- Nye digte, digte, 1987
- Hjemfalden, digte, 1991
- En dans på gloser, essays, 1996
- Det skabtes vaklen, digte, 1996
- Det bedste og det værste, digte, 2002
- Kritik af den negative opbyggelighed, essays, 2005 (med Frederik Stjernfelt)
- København Con Amore, fotobog, 2006
- Repremiere i mit indre mørke, essays, 2009
- Rystet Spejl, digte, 2011
N.B.
De første syv digtsamlinger er nyudgivet i en samlet kassette under
titlen Thomsen,
Skriftlige Arbejder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar