Lene
Kaaberbøl kom til verden med manér! Fødselslægen blev tilkaldt
under en gallafest og var derfor i kjole og hvidt, da Kaaberbøl blev
født d. 24 marts 1960. Allerede som helt lille skrev hun ivrigt, og
både hendes forældre og lærere opmuntrede hende til at fortsætte
denne interesse. I en alder af blot 15 år fik hun sin første roman,
Den første bog om Tina og hestene, udgivet. Det blev den
første i en serie, der blev vældig populær – så populær, at
Kaaberbøl til et foredrag på Viby Bibliotek i 2011 fortæller, at
hun i gymnasietiden tjente så mange penge på serien om Tina, at hun
ikke kunne have et ungdomsarbejde ved siden af studiet, uden at hun
ville blive nødt til at fravælge SU, fordi hun så ville tjene for
meget
Efter
gymnasiet læste Kaaberbøl på Aarhus Universitet, hvor hun i 1985
blev cand. mag i engelsk og dramaturgi. I årene efter supplerede hun
arbejdet som forfatter med arbejde som gymnasielærer,
reklametekstforfatter, forlagsredaktør, oversætter,
rengøringsassistent og ridelærer. Skrivearbejdet begyndte dog at
fylde mere og mere, og Kaaberbøl besluttede at hellige al sin tid
til skriveriet og blive professionel forfatter på fuld tid.
Kaaberbøl
voksede op nær Malling i midtjylland, hvor i dag, i selskab med sine
hunde, har bosat sig i en gammel vandmølle.
Fantasy
Lene
Kaaberbøl har skrevet i flere forskellige genrer, men er mest kendt
for sine fantasyromaner for børn. Mest populær er serien om
skammerens børn, der består af fire bøger: Skammerens datter,
Skammertegnet, Slangens gave og Skammerkrigen. For denne
serie modtog Kaaberbøl Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris
(2003), Børnebibliotekarernes Kulturpris (2003), BMF’s
børnbogspris (2003) og Nordisk Skolebibliotekarforenings
Børnebogspris (2004). Derudover er Skammerserien blevet solgt i over
25 lande og har vundet flere udenlandske priser. Ydermere er
fortællingen nu (2012) ved at blive omskrevet til et teaterstykke.
Steffen
Larsen skrev under overskriften ”Skammerens triumf” i dagbladet
Politiken følgende om serien: ”Lene Kaaberbøl afslutter sin
berømmede serie om skammerne på toppen. […]Dina og Lene
Kaaberbøl har udviklet sig sammen gennem årene. I begyndelsen var
der lidt for meget urtekram og hestevrinsk i historien, men fra
tredje bind blev den helt moden, farlig og velskrevet. Det er fantasy
af pureste art i det tågede, middelalderlige landskab, som er så
velkendt.”
I
2002 tilføjedes endnu en populært serie til Kaaberbøls
fantasy-univers: fortællingerne om W.I.T.C.H. pigerne, der er
produceret for Disney. I tidligere nævnte foredrag på Viby
bibliotek fortalte Kaaberbøl om oplevelserne med at skrive for en
stor, international koncern som Disney. I dette arbejde var hun
underlagt en mængde restriktioner, som den selvstændige, kreative
forfatter normalt ikke behøver forholde sig til. Dog førte arbejdet
med W.I.T.C.H bøgerne også til nye inspirationskilder, idet
Kaaberbøl her mødte forfatterne Josefine Ottesen og Cecilie Eken,
som hun sidenhen har udgjort ”Hekse-klubben” sammen med – et
litterært fællesskab, hvor der diskuteres aktuelle projekter og
ideer.
Kriminalromaner
I
2008 besluttede Kaaberbøl sig for at prøve kræfter med
kriminalromanen og udgav i samarbejde med Agnethe Friis første bog i
serien om Nina Borg: Drengen i kufferten. Denne blev oversat
til flere sprog og endte endda på New York times bestsellerliste.
Sidenhen kastede Kaaberbøl sig også over krimien som soloprojekt,
og udgav i 2010 den såkaldte ”fantasy-krimi” Kadaverdoktoren.
I
Danmark fik Drengen i kufferten flotte anmeldelser af flere
forfatter-kollegaer, blandt andet fra det litterære fællesskab Det
Danske Kriminalakademi, som tildelte parret Friis og Kaaberbøl
Harald Mogensen-prisen (2009). Samarbejdet mellem Kaaberbøl og Friis
er i dag blevet til en række krimititler, og de to fortæller til
avisen 24timer, at de ser det som en fordel, at de begge har skrevet
børnebøger før, da det at skrive for børn kræver, at der hele
tiden sker noget i romanen – og denne egenskab er god at
tage med i en krimi.
Manglende glamour, men stor popularitet
At
der skal ske noget, er som sagt centralt for Lene Kaaberbøl –
og det skal gerne ske helt fra start. Til Morgenavisen
Jyllands Posten fortæller Kaaberbøl, at det er vigtigt for hende,
både hun læser og når hun skriver, at fortællingen kickstartes
med det samme. Spændingen behøver ikke nødvendigvis bestå i
hæsblæsende action, men derimod blot i opbygning af suspense, som
får læseren til at længes efter at vide, hvad der videre vil ske.
Kaaberbøl
fortæller desuden, at hun aldrig selv ved, hvordan en bog ender, når
hun går i gang. Hendes historier tager oftest udgangspunkt i en
karakter hun ”kommer på”, og hvis personlighed og historie hun
efterfølgende må skrive sig ind på – præcis som læseren
sidenhen må læse sig ind på samme karakter.
De
meget spændingsbetonede genrer, som krimi og fantasyroman hører
under, vinder sjældent nævneværdig respekt i den litterære debat,
hvor de dømmes som lave i den populære skelnen mellem ”høj” og
”lav” litteratur. Deraf følger, at forfatterne til disse genrer
ikke inkluderes i en romantisk, glamourøs forfattermyte, og
sjældnere opfattes som kunstnere end som håndværkere. Kaaberbøl
indrømmer i et interview med avisen 24timer, at hun godt kan savne
lidt af denne glamour og stjernestøv engang imellem. Dog pointerer
hun, at hun er meget taknemmelig for den succes hendes værker har
mødt, da hun er sikker på, at flere andre forfattere til bøger i
samme genrer har lagt mindst lige så meget arbejde bag deres værker,
men ingen belønning fået herfor. Trods det faktum at hverken
fantasy eller krimi regnes for at være ”stor” litteratur, sælger
disse genrer i dag fantastisk godt og ser ud til kun at blive mere og
mere populære.
I
et interview fra 2006, bragt i dagbladet Politiken, fortælles det,
hvordan der langsomt er ved at ske forbedringer, i den måde hvorpå
forfattere til fantasylitteratur omtales og behandles i det litterære
landskab:
”(…)Men
det var først med serien om skammerens datter,
at Lene Kaaberbøl gjorde
det - næsten - umulige for en børnebogsforfatter: at trænge
igennem til medierne og det store publikum.
»Den
dag 'Skammerens datter'
udkom, skete det, der plejer at ske, når der udkommer en ny
børnebog: Absolut ingenting«.”
»Med
toeren skete der lidt mere. Treeren blev anmeldt på
dagen i indtil flere aviser«.
»Og
da fireren kom, måtte jeg sætte to måneder af mit liv af til
lancering og presse«”
Denne
forandring til det bedre ser man også i en anmeldelse af
Skammerserien af Steffen Larsen, ligeledes bragt i dagbladet
Politiken:
”Lene
Kaaberbøl løfter sin store fortælling derop, hvor genren har sin
berettigelse som andet end tidsfordriv. Hvor arketyperne bliver til
kød og blod, og man kan skamme sig. Den psykologiske dimension er
helt fremme i seriens sidste halvdel. Der er også godt og ondt
derinde under huden.”
Sirene – plug&read
Med
udgivelsen af Sirene
i 2009, deltog Kaaberbøl i arbejdet med et bog, der er den første i
verden af sin genre; den såkaldte ”plug&read” roman. På
dette projekt, der alternativt omtales et romanalbum, arbejdede
Kaaberbøl sammen med sangerinde Aura Dione, cellist Ask Futtrup,
producer Henrik Olsen og tegner Uffe Wagner for forlaget Phabel. Et
plug&read-værk er specielt idet den fysiske roman, der for
øvrigt også indeholder billeder, ledsages af en mp3-afspiller med
musik, der er produceret til hvert enkelt kapitel. Dette koncept,
hvor tekst, lyd og billeder intentionelt blandes giver helt nye
dimensioner til det at læse en bog. I udgangspunktet er det den
samme historie der fortælles ved hjælp af de tre forskellige
medier, men idet de overlapper hinanden, føjer de samtidig hele
tiden noget til hinanden, hvilket i sidste giver et meget nuanceret
samlet indtryk.
I
tråd med Lene Kaaberbøls præferencer for suspense og spænding
sker der noget allerede fra første side i Sirene.
Her ser vi en dystert tegning af en ældre mand i en lænestol,
ledsaget af åbningslinjen ”Min
far er død”, der
på intens vis skyder fortællingen i gang.
Til dette billede skal musiknummeret "City by the Sea" af Aura Dionne høres |
I
følgende klip kan er det muligt (fra 5:15) at høre Lene Kaaberbøls
oplæsning af Sirene,
mens musikken spiller i baggrunden, og man ser billeder fra bogen:
Sirene bliver til
Hele
arbejdet med Sirene startede da sangerinden Aura Dione og
musikproducenten Henrik Olsen besluttede at lave et projekt sammen.
Umiddelbart forestillede de to sig at de skulle lave et computerspil,
men i løbet af processen besluttede de sig for at kombinere lyd,
tekst og billeder i format af en klassisk bog i stedet. De
producerede først nummeret I’m only here for a moment og
prøvede med det at overbevise Lene Kaaberbøl om, at hun skulle være
forfatter til selve historien. Efter at have bejlet til Kaaberbøls
nysgerrighed og fortællerglæde i tre måneder lykkedes det endelig
duoen at få et ja fra hende, og sidenhen sluttede tegneren Uffe
Wagner sig til teamet. Sammen med cellisten Ask Futtrup mødtes
gruppen i Kaaberbøls vandmølle, hvor hun præsenterede et
prøvekapitel og havde en skitse til et handlingsforløb klar, og
Wagner havde en række tegninger. Begge dele var udført med
udgangspunkt i I’m only here for a moment.
Det
viste sig pudsigt nok, at Ilena i Wagners tegninger havde en vis
lighed med Aura, til trods for, at Wagner aldrig havde set hende,
ligesom Kaaberbøls fortælling havde en del paralleller med Auras
liv, selvom heller ikke Kaaberbøl kendte sangerinden nært.
I
vandmøllen gik de fem så i gang med at lave musik, billeder og
tekst til bogen. De fleste af sangteksterne blev et fællesprojekt,
hvor Kaaberbøl skrev teksten, og Aura efterfølgende rettede til og
skabte de endelige sange. Historien drives frem af alle tre medier,
og til tider lapper billederne indover teksten og gør det ud for
ordene, hvilket gør, at bogen ikke ville kunne læses uden. Musikken
skaber stemningen, og fortæller bl.a. hvad Sirene føler, og gør
sig dermed også til en uundværlig del af bogens samlede indtryk.
Bogen blev trykt i 10.000 eksemplarer med støtte fra BG Fonden.
Modtagelsen af Sirene
Sirene har
gennemgående fået gode anmeldelser. Flere kommenterer dog, at de
havde svært ved at få mp3-afspilleren til at samarbejde, men at
oplevelsen af en historie fortalt i både tekst, billede og lyd er en
enestående læseoplevelse. Trods mindre tekniske problemer får
Sirene de varmeste anbefalinger fra langt de fleste anmeldere.
Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske Tidende:
”»Sirene« er med andre ord et pionerprojekt, der lider af de skavanker, der følger med den slags, men der er bestemt potentiale i denne form for Gesamtkunstwerk, hvor gloser, streger og klange spiller sammen. (…)
Det kan skabe øjeblikke, som er større end summen af de enkelte dele, og det sker også undervejs i »Sirene«, men blot ikke ofte nok til at skabe et værk, som for alvor lever og ånder. (…) romanalbummet vil blive en trædesten for andre, som ønsker at fortælle på alternative måder - og det er faktisk en farlig fin form for anerkendelse.”
Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske Tidende:
”»Sirene« er med andre ord et pionerprojekt, der lider af de skavanker, der følger med den slags, men der er bestemt potentiale i denne form for Gesamtkunstwerk, hvor gloser, streger og klange spiller sammen. (…)
Det kan skabe øjeblikke, som er større end summen af de enkelte dele, og det sker også undervejs i »Sirene«, men blot ikke ofte nok til at skabe et værk, som for alvor lever og ånder. (…) romanalbummet vil blive en trædesten for andre, som ønsker at fortælle på alternative måder - og det er faktisk en farlig fin form for anerkendelse.”
Lars Noes,
Litteratursiden:
”"Sirene" er ikke en bog, som bøger er flest - den er noget ud over det sædvanlige. Lene Kaaberbøl har forfattet historien i vanlig og sikker stil således, at man rives med fra første bogstav til sidste punktum. Genren er svær at fastslå, eftersom romanen blander elementer af science-fiction, fantasy og manga. Men det virker. Den tilhørende musik på den medfølgende MP3-afspiller er smuk og meget stemningsfuld - den fuldender denne usædvanlige læseoplevelse på en underfundig måde. (…)
"Sirene" er en ungdomsbog, som er svær at sætte i bås. Af samme grund bliver den svær at komme uden om. Jeg kan kun give bogen mine bedste anbefalinger. Læs den, du bliver ikke skuffet.”
”"Sirene" er ikke en bog, som bøger er flest - den er noget ud over det sædvanlige. Lene Kaaberbøl har forfattet historien i vanlig og sikker stil således, at man rives med fra første bogstav til sidste punktum. Genren er svær at fastslå, eftersom romanen blander elementer af science-fiction, fantasy og manga. Men det virker. Den tilhørende musik på den medfølgende MP3-afspiller er smuk og meget stemningsfuld - den fuldender denne usædvanlige læseoplevelse på en underfundig måde. (…)
"Sirene" er en ungdomsbog, som er svær at sætte i bås. Af samme grund bliver den svær at komme uden om. Jeg kan kun give bogen mine bedste anbefalinger. Læs den, du bliver ikke skuffet.”
Camilla
Tirsvad og Kathrine Eg Mølhave
Ingen kommentarer:
Send en kommentar