Også
i Aarhus er der gang i den!
Svend Åge Madsens sidste skud på den
efterhånden tykke romanstamme, Mange sære ting for (2009),
begynder med et lig er fundet spiddet ovenpå Aarhus domkirke. Ikke
langt fra samme sted møder vi ham (red: Madsen) en varm forårsdag
for at høre, om man stadig kan blive påvirket af den nye
litteraturs tendenser, selvom man langt fra selv er ny i branchen. Vi
har forhørt ham lidt om forholdet til nogle af de nye tendenser i
den danske litteratur: Hjemstedsbeskrivelser, selvfremstillinger og
ikke mindst krimien, som Madsen har et gevaldigt horn i siden på.
Interview med Svend Åge
Madsen
Først hjemstavnslitteraturen, en af de
klare tendenser for tiden: Bøger, der tager udgangspunkt i steder,
som forfatteren selv har en tæt tilknytning til ofte med
udgangspunkt i barndommens land. En ny tendens, der slet ikke er ny
for ærkeaarhusianeren, Madsen, der boede det første kvarte
århundrede af sit liv nær Den Gamle By. Hans værker har i mange år
taget afsæt i det sted, han kender allerbedst – Aarhus. Men sådan
har det ikke altid været:
”Da jeg begyndte at skrive, ville jeg bestemt ikke nævne noget om
Aarhus; da syntes jeg, jeg skulle skrive verdenslitteratur, og så
skulle der ikke stå Aarhus på det. Da jeg skrev Besøget (1963),
gjorde jeg stedsbeskrivelserne meget vage: der er en bus, og der er
en græsplæne og et hotel og selvfølgelig en gade, hvor bussen
kører. Der er faktisk næsten ingen andre lokaliteter, så jeg
tænkte, at ingen kunne gætte, jeg var fra Aarhus. Så skete der
det, at der var en kritiker, der skrev, at det kun kunne udspille sig
i Aarhus, for der er da ingen andre steder, hvor man går ind bag i
bussen. Da burde jeg jo allerede have lugtet lunten og sagt, man kan
altså ikke slippe for sit sted. Man er selvfølgelig farvet af de
omgivelser, man vokser op med. Så efterhånden oplevede jeg, at jeg
ligeså godt kunne tilstå, at jeg var fra Aarhus og begynde at skeje
ud!”
Aarhus kommer altså uvægerligt til at
fylde i værkerne, fordi byen fylder i forfatterens liv. Men Madsen
har også en anden dagsorden med sine beskrivelser. Der er flere
bevidste pointer i at bruge den jyske hovedstad. Med de konkrete
stedsangivelser får det finurlige og flyvske romanunivers en fast
forankring:
”Det er de steder, jeg kender, de steder jeg har været. Det er
der, jeg har hjemme. Det sætter nogle tanker i gang og farver mine
historier. Jeg skriver selvfølgelig også om Aarhus, fordi jeg gerne
vil vise, at der i et forholdsvis lille sted, globalt set, også er
store temaer på spil hele tiden. Jeg ville føle, det var forlorent,
hvis jeg havde forlagt det til Paris eller New York, for der ved vi
jo godt, at der sker store ting. Jeg synes, der er en pointe i, at
også i Århus er der gang i den! Hvis jeg havde placeret mine
luftige historier i noget, som ikke var et konkret sted – i
X-købing – så ville der mangle noget. Idet der er et fysisk sted,
som vi kender og som står overfor det luftige, så bliver det
luftige forstået på en anden måde. Jeg ser på de velkendte
forhold og beundrer, altså med et fremmed blik. Det er jo det jeg
gør, når jeg lader profeten i Jakkels Vandring (1974) placere i en
jysk by. Det trækker det ned på jorden og gør det konkret samtidig
med, at det er en luftig skikkelse. Jeg opdagede, at det gav en
ekstra dimension, og det har jeg så gjort siden med alt det, jeg har
skrevet. Jeg blæser forholdende op; måske mest tydeligt i Tugt og
Utugt, hvor jeg prøver at gøre Århus lidt større end den egentlig
er. Det synes jeg er spændende: At prøve at påpege, at de store
temaer som vi kender fra den store, dybe litteratur også er omkring
os.”
Verdens mindste storby bliver skueplads
for universelle problemstillinger og mindre kan ikke gøre det.
Derfor er der én tendens, som Madsen ikke hopper på:
”Vi har de her kæmpestore konflikter alle sammen; det gør, at jeg
har lidt svært ved at læse den modsatte retning, minimalisme, som
ikke siger mig meget. Den nedtoner og der sker stort set ingenting,
hvor mit udsagn altså er, at der sker en forfærdelig masse… ikke
at jeg vil sidde og sætte dem på plads, de må selv finde ud af
det, de klarer sig jo også ret godt lige for øjeblikket.”
Svend Åge Madsen kommer i artiklen
”Mordets betænkelige kunst” (Kritik 201, 2011) med en skarp
kritik af nutidens krimi. En af hans pointer er, at politiromanen i
dag foregiver at være mere realistisk end andre genrer, men at den i
virkeligheden er meget lidt realistisk. Den unuancerede beskrivelse
af et urealistisk retssystem har en uheldig konsekvens for læserne,
som ifølge Madsen sluger krimiernes budskab fuldkommen ukritisk.
”Hvis krimien havde været et lille hjørne af litteraturen, som
det ellers har været, så betød det jo ikke så meget. Nu synes
jeg, den er blevet så dominerende, at den så at sige sluger nogle
muligheder for at lave en seriøs bearbejdning af nogle af de
problemer, som hænger sammen med hele krimiprojektet: altså
retfærdighed, ansvar, afstraffelse. Hele det store kompleks synes
jeg er et vigtigt område at få behandlet, sådan som man gjorde
tidligere i skønlitteraturen. I den ældre litteratur er det
virkelig noget, der diskuteres: hvornår man er skyldig, og hvordan
alle de mennesker, som er kommet i klemme i systemet, er blevet
presset ud i noget. Det synes jeg ikke, der er plads til i nutidens
krimigenre. Denne mainstream krimi har ikke plads til diskussionen.
Der er ingen tvivl om, at der er de gode, som er politimænd, og den
onde, som er morderen. Det er præmissen. Det betyder, at der ikke
bliver lavet plads til en seriøs diskussion af de mange
mellemtilfælde: Langt hyppigst er det jo tilfælde, hvor tvivlen
kommer i spil, altså hvor størrelser som sandhed og ondskab er
forholdsvis fleksible, som skal bearbejdes og behandles.”
Konsekvensen er et hævnsamfund, hvor
der ikke er plads til de mange tilfælde, der befinder sig i
gråzonen:
”Krimiens præmis er at sige, at vi har de gode på den ene side og
de onde på den anden. Den fører til sådan et godt/ondt samfund.
Jeg synes, vi hidtil har haft et meget mere nuanceret syn på
sagerne. I det normale samfund er det indlysende, at vi har en meget
mere ’grødet masse’. Jeg synes, det er ubehageligt og farligt,
hvis vi får en yderligere polarisering i godt og ondt.”
Madsen påpeger selv, at flere
forfattere faktisk forsøger at bryde med den gængse krimimodel, men
at de har svært ved at nå igennem til en større læserskare:
”De bliver selvfølgelig sværere, mere krævende at læse mere
nuancerede bøger. Det er så let at læse en standard krimi, fordi
man kender præmisserne på forhånd, man kender opstillingen, man
kender miljøet. De er så lette at gå til, at vi er ’hjemme’
med det samme.”
Når Madsen sammen med konen har
skrevet en række mere almindelige krimier under pseudonymet Marianne
Kainsdatter, adskiller de sig alligevel fra den krimigenre, han
kritiserer, ved at det bl.a. ikke er et klassisk politihold som står
i centrum, og at skyldsspørgsmålet hos forfatter- og ægteparret er
mere nuanceret:
”Det, som er spændende ved denne genre, er at leve sig ind i
frygten for at blive forfulgt eller fornemmelsen af, at der er noget,
der truer én – altså psykologiske krimier. De fokuserer sjældent
på politiarbejdet, det er mere den enlige persons sindstilstand, man
følger. De tre bøger, vi har skrevet, sigter mod at følge
personerne indefra, hvorimod standardkrimien har et hold på en
fem-seks-syv politifolk med skiftende synsvinkler og fokus på deres
indbyrdes spil. De bedste krimier, jeg har læst, har hovedpersonen i
centrum, som man følger under det pres han eller hun er under.”
Madsens værker er ofte
samfundskritiske, og gør samfundstendenser ekstreme for at vise,
hvor vi kan ende, hvis vi ikke passer på. Men hans mission er også
at vise, hvordan samfundet altid påvirker individet, og hvordan vi
ikke kan slippe væk fra de omgivelser, vi er vokset op i. Bogen
Jagten på et menneske (1991) handler om to forskellige
samfundssystemer og to karakterer. Den ene blomstrer i det ene
system, men får ingen succes i det andet og omvendt. Madsen
bemærker, at denne bog ofte er blevet opfattet som den ultimative
samfundskritik, men den er faktisk ikke kun ment som et politisk
projekt, da den også skal være et forsøg på at vise, hvordan
forskellige systemer påvirker borgerne, der vokser op deri.
”Mine bøger er ofte udsprunget af noget, jeg synes findes i
samfundet, men som jeg forstærker op. Det er en næsten demonstrativ
måde at vise, at hvis de træk, som måske er forholdsvis uskyldige
nu, får lov at vinde indpas, så kan det begynde at blive
betænkeligt. Det er jo en slags undersøgelse: hvad er det for en
slags mennesker, vi er ved at blive? Vi bliver ændret af de
livsbetingelser, der er omkring os. Jeg synes, det er sjovt at finde
ud af, hvor meget det ydre pres griber ind og påvirker individet.
Jeg tror nok, det (forfatterskabet) er blevet lidt mere
samfundskritisk, men ikke nødvendigvis. Jeg kan godt lave nogle
bøger, der slet ikke forholder sig til den side af sagen.”
Madsen var i lang tid ikke selv bevidst
om, hvor påvirket hans forfatterskab var af omverden:
”De første bøger jeg lavede var meget eksistentielle på den
måde, at det handlede om en hovedpersons forsøg på at placere sig
selv i samfundet, finde sin identitet og den slags. Det væsentlige
for mig de første mange år var at prøve at forså noget om vores
generelle betingelser. Siden har jeg måske fundet mig mere til rette
og føler, at jeg har lidt styr på det, så nu kan jeg godt begynde
at inddrage samfundet og hvor meget samfundet påvirker os. Jeg tror
hele tiden, at det er mit eget løb, at det her er det, som er
vigtigt for mig. Men når jeg kigger retrospektivt på det, så kan
jeg se, at da jeg begyndte at skrive, så var det eksistentielt, det
var Sartre og Kierkegaard, og det var min tænkning så også. I
70’erne blev jeg mere politisk, som en del af samfundet så også
gjorde, men uden at blive rabiat politisk. Som almindeligt menneske
interesserer jeg mig selvfølgelig for, hvad der sker for øjeblikket.
Det er det, jeg snakker om med vennerne. Og det er så også det, der
ryger ud igennem kuglepennen.”
Når Madsens romaner beskriver
samfundstendensernes mulige ekstreme udvikling, ender det ofte i en
næsten dystopisk afgrundsbeskrivelse. Men siden han udgav sin
debutroman i 1963 har samfundet udviklet sig på en uforudsigelig
måde, og nogle helt nye ’afgrunde’ er nu i sigte:
”Jeg synes bestemt, der er sket en forfærdelig masse ting, som jeg
slet ikke havde forudset, bl.a. på det teknologiske område; vi har
computere og telefoner alle sammen, og det er selvfølgelig noget,
som har indflydelse på vores hverdag. Men også i samfundsdannelsen
er der sket nogle ting, som jeg slet ikke havde forudset, f.eks. det
at vi har fået et mere blandet samfund og den internationalisering
og globalisering som har fundet sted. Det påvirker det, jeg skriver
og også de ting, jeg går og overvejer. Jeg havde heller ikke
forestillet mig, at religion ville komme til at fylde så meget, at
religionen er kommet i centrum. Vores samfund er blevet mere optaget
af religiøse spørgsmål i den seneste tid. Da jeg var ung, var det
næsten ikke noget, man talte om. Hvis du havde spurgt mig, da jeg
var 25, havde jeg sagt, at når jeg bliver gammel er der ikke nogen,
der taler om religion mere. Det var hensygnende. Jeg var overbevist
om, at det var noget, der ville forsvinde – ligesom tatoveringer.
Det var de to ting, jeg kunne se var helt overflødige i tilværelsen.
Og jeg har taget grusomt fejl på begge områder.”
Til sidst en kommentar til den nye
generation af forfattere, der måske ikke altid er ligeså
samfundskritiske som Madsen selv:
”Jeg synes, at noget af det vigtige med skønlitteratur er, at man
har frie hænder. Den skal kunne alt, den skal prøve alt. Og hvis de
har behov for at skrive om deres kroppe, hvilket er vigtigt for
øjeblikket, så respekterer jeg i høj grad det. Hvis det er vigtigt
for dem, så skal de selvfølgelig gøre det. At man så kan savne
noget andet, det er en anden ting, men det er ikke deres problem –
det er sådan set dem, der ikke skriver, som har problemet. Men jeg
synes det er vigtigt at fastholde, at litteraturen skal kunne alt og
have lov til at prøve alt.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar