Vi
har i Go’ Morgen Danmark hørt dig fortælle, at du først ikke
havde tid til at være med i projektet. Hvad fik dig til at
ombestemme dig?
Det
var nok to ting. Mens jeg fortalte om projektet til de andre på
forlaget, fik jeg talt mig selv mere og mere varm, og jeg indså, at
jeg havde rigtig meget lyst til samarbejdet og projektets
udfordringer. Samtidig var der også en historie, der
var
begyndt at boble i mit hoved, og jeg har altid haft svært ved at
lade en god historie ligge.
Du
har før både arbejdet alene og i samarbejde med andre. Ændrer det
skriveprocessen, og i så fald hvordan, at være flere om det samme
projekt?
Med
SIRENE var det mest udfordrende ved skriveprocessen, at jeg skulle
lave ”huller” i historien, hvor de tegnede sekvenser tog over. Vi
ville jo ikke bare lave en illustreret fortælling, billedsiden
skulle være meddigtende og uundværlig. Derfor skulle jeg
nogle steder trække mig og give ”ordet” til tegneren – Uffe
Wagner – og det var uvant, men meget spændende. Jeg har også
flere deciderede skrivepartnerskaber bag mig – mest markant
selvfølgelig (og mest ekstremt) med Agnete Friis, vi arbejder lige
nu på vores fjerde krimi sammen. Det væsentligste der sker med
processen, når vi samarbejder, er at vi er nødt til at gøre mere
ud af forberedelserne. Vi er nødt til at kende vores historie, vores
plot, vores personer, vores steder og miljøer ualmindelig godt inden
vi overhovedet begynder at skrive andet end et prøvekapitel eller
to. Det giver en tryghed – man kan for eksempel ikke rigtig gå i
stå – men selvfølgelig også en vis binding.
Hvad
er det mest udfordrende, og hvor meget får du selv lov at bestemme?
(kompromiser, fordeling af arbejde, idéer/input osv.)
Der
var meget få kompromiser. Faktisk ikke rigtig nogen kreative, bort
set fra at jeg endte med at have en (synes jeg selv) skøn sangtekst,
vi ikke nåede at skabe musik til. Der var en del tekniske
kompromiser omkring vores plug&read-løsning, men det er jo en
anden sag. Jeg oplevede det især som en gensidig inspirationsproces.
Det første nummer satte noget i gang hos mig, min historie
inspirerede Henrik og Ask til at komponere mere musik, musikken
triggede noget tekstligt og vokalt for Aura, og Uffe sugede det hele
til sig og omsatte det i fantastiske billeder. Der blev arbejder
rigtig meget både før men især efter, men kernen i det hele,
substansen, kom faktisk frem i løbet af en utrolig intens weekend i
min vandmølle, som i et par dage var omdannet til både lydstudie,
grafisk værksted og forfatterhule.
Hvordan
synes du, det var, at arbejde med Sirene?
Kreativt
var det skønt. Forlagsmæssigt var det utrolig langstrakt og
besværligt, fordi vi insisterede på at lave noget, ingen havde
prøvede før, og som ingen derfor vidste, hvad var.
Hvordan
ser du selv dit forfatterskab generelt og Sirene i forhold til de
tendenser, der er i dansk litteratur lige nu?
Mit
forfatterskab er generelt langt mere plotdrevet og præget af
fremdrift, identifikation og simpel spænding, end det man måske
kunne kalde forfatterskoletendensen. Jeg eksperimenterer på livet
løs – med genrer, med procesformer, med selve bogens fysiske form,
med udgivelsesformer og markedsføringsmetoder, men jeg har ikke
noget ønske om at sprænge selve sproget og fortællingen i
småstykker, så læseren skal styrte rundt og forsøge at få noget
til at hænge sammen, bare et eller andet … Det skal være til at
gå til, til at leve sig ind i. Det skal komme læseren i møde,
sådan at selv noget, der vitterligt er helt nyt, alligevel ikke
føles fremmed og sært. At skrive til en læser er en
kommunikationshandling mellem to parter, og jeg har ikke lyst til at
skrive noget, der er så svært tilgængeligt, at hele
forståelsesbyrden bliver væltet over på læseren. Jeg vil gerne
have at teksten er imødekommende – for netop mødet mellem teksten
og læseren er for mig dét, det hele drejer sig om. Og man møder nu
engang flere læsere, hvis man ikke rent fortælleteknisk stiller sig
i et hjørne med ryggen til.
Er
der elementer fra samtiden, der har indflydelse på det, du skriver
om? Henter du evt. inspiration fra noget bestemt?
Det
er egentlig ret sjældent, at der er et en-til-en forhold mellem et
eller andet i virkeligheden og så kimen til en bog. Men det kan da
ske – Et stille umærkeligt
drab, den anden Nina
Borg-roman, er til dels inspireret af en avisnotits.
Ser
du en fremtid for plug&read i Danmark?
Teknisk
er plug&read i Sirene-modellen som en af de gamle
murstensmobiltelefoner med tilhørende batteritaske – og det vidste
vi, allerede den snart ville være, dengang da vi lavede den. Vi
måtte presse teknikken og økonomien, for at det i det hele taget
kunne lade sig gøre. Men indholdet – altså det vi kalder et
romanalbum – lige dele roman, musikalbum og tegneseriealbum – er
som skabt til de nye platforme, der er på vej. I takt med at apps
bliver mere og mere sofistikerede, og e-readers får farve og lyd, er
det jo oplagt at eksperimentere med indholdet. Hvis man udelukkende
bruger dem til sort/hvid-gengivelse af tekst, er det jo lidt som at
køre en tur hen ad landevejen i et jetfly – det kan godt lade sig
gøre, men der er måske ikke den mest oplagte udnyttelse af
maskinens tekniske muligheder …
Bibliografi
For børn og unge voksne:
Bøgerne om Tina:
- Den første bog om Tina og hestene, Tommeliden 1975 - genudgivet som Tina og Sunny, Klematis 1989
- Den anden bog om Tina og hestene, Tommeliden 1975 - genudgivet som Tina og Handsome Joy, Klematis 1989
- Tinas hestepensionat , Tommeliden 1976, Klematis 1990
- Tinas rideskole , Tommeliden 1976, Klematis 1990
Den lange vej til hesteryggen,
Tommeliden 1978
Den nat Kristian blev til (illustreret
af Susanne Dyhre-Poulsen), Klematis 1993
Det år Kristian fik en lillesøster
(med Eva Kaaberbøl, illustreret af Susanne Dyhre-Poulsen, Klematis
1994
Jagten på den gyldne trøffel
(illustreret af Bo Odgård Iversen), Klematis 1994
Et kongeligt balletbarn (med Anne Marie
Vessel Schlüter, fotografier af Torkel Dyrting), Klematis 1994
Serien om Katriona:
- Sølvhesten - historien om Katriona Teresadatter, Klematis 1992
- Hermelinen - historien om Katriona Trivallia, Klematis 1994
- Isfuglen - historien om Katriona Bredinari, Klematis 2000
Skammerserien:
- Skammerens datter, Forum, 2000
- Skammertegnet, Forum 2001
- Slangens gave, Forum 2001
- Skammerkrigen, Phabel 2003
Bøger om W.I.T.C.H-pigerne:
Bøger med fokus på hver sin
W.I.T.C.H-pige:
- Salamanderens hjerte (Will), Litas/Egmont Tempo 2002
- Stilnerens musik (Irma), Litas/Egmont Tempo 2002
- Havets ild (Taranee), Litas/Egmont Tempo 2002
- Grøn magi (Cornelia), Litas/Egmont Tempo 2002
- Den Grusomme Kejserinde (Hay Lin), Litas/Egmont Tempo 2002
Serien om Krystalfuglene:
- Krystalfuglene I: Stenfalken, Egmont Litas 2003
- Krystalfuglene II: Ørnekløer, Egmont Litas 2003
- Krystalfuglene III: Uglens skygge, Egmont Litas 2003
- Krystalfuglene IV: Den gyldne føniks, Egmont Litas 2003
Skyggeporten, Phabel 2006
Marsmanden og andre fortællinger fra
Sogneager, med Mette Finderup, Bibelselskabet 2006
Sirene, med Aura Dione, Ask Futtrup,
Henrik Olsen og Uffe Wagner, Phabel 2009
Vildheks:
- Ildprøven, (illustreret af Anders Walter), Alvilda 2010
- Viridians blod, (illustreret af Anders Walter), Alvilda 2011
- Kimæras hævn, (illustreret af Anders Walter), Alvilda 2011
Fortællinger om Bærfolket,
(illustreret af Anders Walter), Alvilda i samarbejde med den Gamle
Fabrik 2012
For voksne:
Morgenlandet,
Centrum 1988
Soldiers Don't Go
Mad - Texts about the First World War (med Hanne Ullerup), Klim 2000
Novellen "Puss"
i Dark Voices 3 - the Pan Book of Horror, Pan 1999
Drengen i kufferten, med Agnete Friis,
People’s Press 2008
Et stille umærkeligt drab, med Agnete
Friis, People’s Press 2010
Kadaverdoktoren, Modtryk 2010
Nattergalens død, People’s Press
2011
Ingen kommentarer:
Send en kommentar