Ida
Jessen brugte fire år på målrettet at skrive, inden hendes første
novellesamling Under Sten
blev udgivet. Da hun arbejdede på at gøre forfatterdrømmene til
virkelighed, var hun samtidig beskæftiget på forlaget Klim. Dette
sted betegner hun selv som en god forfatterskole:
”Jeg læste danske manuskripter
og lærte på den måde, hvor meget der kan lade sig gøre og hvor
meget der IKKE kan lade sig gøre, når man vil skrive
skønlitteratur. Mens jeg skrev de to romaner, der aldrig blev
udgivet, havde jeg hele tiden en fornemmelse af, at det ikke var godt
nok. Men da jeg begyndte på novellerne, der senere blev udgivet
under titlen Under sten
var det med en anden fornemmelse. Der var en fornemmelse af fylde, af
en behagelig strømmen og af en form for blankhed. Og da vidste jeg,
at jeg var på rette spor.”
Interview med Ida Jessen
Novellesamlingen
Under sten blev
den første i, hvad der i dag har udviklet sig til en lang række
udgivelser. Gennemgående for mange af værkerne er beskrivelser af
nordiske udsteder og et fokus på de nære mellemmenneskelige
relationer. Hvad er det, der fascinerer
Ida Jessen ved de små samfund i provinsen, som hun skildrer i mange
af sine værker? Identificerer hun sig med sine karakterer? Ida
Jessen indleder sit svar med at fortælle, hvilke steder hun
personligt har opholdt sig:
"Jeg er født og vokset op i
provinsen, og bortset fra studieår i Århus (hvor jeg læste
litteraturhistorie) og syv år i København, har jeg altid boet enten
på landet eller i småbyer. Jeg forstår mig bedre på provins end
på hovedstad, og store byer har aldrig interesseret mig ret meget. I
det lille samfund finder man alle de typer, der også er i storbyen,
men hvor det i byen er let at finde ligesindede, er man mere udsat
for sig selv i det lille samfund. Det er interessant, set ud fra et
litterært synspunkt. Man kan ikke lige dreje om et gadehjørne og
finde forløsning. Man er nødt til at kæmpe sine kampe, alene med
sig selv. Jeg har nu skrevet en enkelt roman, der foregår i
København. Den hedder ABC.
Ja, jeg identificerer mig med mine
fiktive karakterer. Det er en drivkraft for mig, når jeg skriver, at
undre mig over træk, som jeg kender fra mig selv."
Ida Jessen er ikke alene
om at beskrive, hvad der kan kaldes ’udkantsproblematikker’. I
1990’erne ses en særlig optagethed af provinsbyer og det landlige
liv. Ud fra et litterært synspunkt kan denne interesse for
’udsteder’ ses som et modtræk til det moderne gennembruds
bevægelse fra land til by. Bevægelsen er nu vendt rundt, men det er
ikke en landlig idyl i udkantsområderne, der beskrives. Danske
forfattere som Erling Jepsen, Morten Ramsland og Helle Helle har med
deres værker givet eksempler på fortællinger, der er placeret i
provinsielle miljøer. Ida Jessen nævner selv Kerstin Ekman i
samtalen med Sara Nørholm fra artiklen ”I litteraturens rum”
(Bogens Verden, 2002) som et eksempel på en nordisk
forfatter, der beskriver udsteder. Når flere nordiske forfattere i
nyere litteratur skildrer disse udkantsområder, er et passende
spørgsmål, hvorvidt denne tendens grunder i det nutidige
’effektiviserede’ samfund? Er der så at sige skabt et behov i
litteraturen for en beskrivelse af ydreområder?
"Jeg synes i hvert fald, at der i
vores ”effektiviserede” samfund er behov for at belyse hvad det
vil sige at være menneske. Det er mit budskab: Vi skal huske, at vi
er mennesker. Ikke mærkevareprodukter, ikke vendekåber, ikke
døgnfluer, ikke automater, ikke programmer, men mennesker. Jeg kunne
sikkert sige det samme om mennesker i storbyen, men som sagt er det
provinsen, jeg kender godt nok til at kunne skildre i en roman.
Derudover har der været en ting til, som jeg har villet: Da jeg var
ung og boede i Norge og arbejdede som konsulent for det norske forlag
Cappelen og læste kilometervis af norsk litteratur, var jeg optaget
af, hvordan naturen tog sin naturlige plads i litteraturen. At den
var en del af hele den poetiske nerve. Og jeg undrede mig over, hvor
den nerve var i dansk litteratur, for selv om vi lever i et lille
overrendt land med mange motorveje, rundkørsler og benzintanke, så
er der stadig natur. Jeg ville skildre den danske natur."
Inspirationsmæssigt kan
steder siges at have stor betydning for Ida Jessen. Det modsatte
gælder for selve skriveprocessen – her dyrkes en bestemt
sindstilstand, og stedet bliver dermed underordnet:
"Jeg kan skrive mange steder. Det
er mere min egen sindstilstand det kommer an på. Jeg skal være
tålmodig, nærmest drøvtyggende, nærmest blank og uforstyrrelig.
Den sindstilstand kan være svær at finde ind til, det kan tage
måneder. Men når først den er der, bliver jeg grebet af stoffet,
og så indgår stof og sindstilstand i en befordrende vekselvirkning."
Det
er ikke udelukkende steder, der inspirerer Ida Jessen, selvom hun før
har udtalt: ”der er bare ingenting, der kan få mig i gang som
steder…” (”I litteraturens rum”, Bogens
Verden, 2002).
Inspirationen finder hun ligeledes i andre forfatterskaber. Vi har
spurgt ind til forfatterens forhold til den nyere litteratur, og til
hvad hun selv læser:
"I disse år sidder jeg i
litteraturudvalget under Statens Kunstfond. Det kræver, at man
følger med i hvad der udkommer af ny dansk litteratur. Så i
øjeblikket læser jeg meget lidt udenlandsk, og meget få
klassikere, som ellers er de steder jeg henter den største litterære
inspiration. Når man læser er det i de lykkeligste tilfælde som at
befinde sig i en udbytterig samtale. Og jeg tænker altid: Aha, nå
du gør sådan – sådan ville jeg ikke gøre, eller: aha, sådan
kan man altså også gøre. Når jeg skriver har jeg tit bøger
liggende, som jeg læser i. De samme, gang efter gang. Det er ikke
meget, jeg læser. Ganske få linjer, en passage måske, om morgenen,
når jeg går i gang. Det kan være i bøger jeg beundrer, f.eks.
Kerstin Ekmans Hændelser ved vand,
eller Katherine Mansfields noveller. Det kan også være i bøger,
som jeg synes er slappe og overvurderede, og dem læser jeg i, fordi
de indgiver mig en følelse af, at det her, det kan jeg sgu gøre
bedre. I mange år brugte jeg Arundhati Roys De
små tings Gud på den måde. I
øjeblikket har jeg ingen."
Vi har bedt Ida Jessen om
at sammenligne sine værker med andre samtidige forfatteres. Ida
Jessen er ikke en forfatter, der forbindes med 90’er-generationens
minimalisme og eksperimenterende skrivestil, på trods af sin debut i
slut 80’erne:
"Jeg har ikke følt, at jeg fulgte
med tiden. Op gennem halvfemserne følte jeg mig ret alene i min
interesse for realismen. Nu er der mange der skriver realisme. Jeg
har aldrig haft trang til at se mig selv som en del af en generation.
Jeg tror jeg føler mig lidt svævende uden for det hele. Om jeg så
er det, kan andre sikkert bedre vurdere end mig."
Som Ida Jessen selv siger,
har hun følt sig lidt uden for 90’er traditionen, men hvorfor det
blev realismen hun valgte som skrivestil, og om det var et bevidst
valg er spørgsmålet:
"Jeg kan huske da ”Litteraturen på scenen” løb af
stablen for første gang i Århus i midten eller slutningen af
firserne. Jeg var i Ridehuset og hørte Christian Yde Frostholm, og
bagefter, stående i en bus, fortalte jeg ham, at jeg drømte om at
skrive romaner, og at de skulle være realistiske, for jeg syntes, at
realismen var så rummelig, at den kunne klare alt. Fra
litteraturhistorie var jeg opflasket med romanens sammenbrud,
realismens sammenbrud, og jeg troede ikke på det. Så ja, det var et
bevidst valg."
I dag har realismen fået
en opblomstring og minimalismen har måttet føje sig gennem de
seneste ti år. Ida Jessen er en forfatter, der tidligt har haft
fokus på tendenser, der netop nu er oppe i tiden. Den nyere
litteratur har gennemgående temaer som udsteder, kropslighed og
selviscenesættelse. Denne selviscenesættelse og kravet fra medierne
om at forfatteren promoverer sig selv, kan næsten beskrives som en
stigende kurve inden for de sidste år.
"Der er sket meget på det felt bare i løbet af de
sidste år. Nu er det helt almindeligt at blive stylet og
gennemfotograferet, og det ligger i luften, at man bør optræde i de
mange, mange offentlige sammenhænge, der handler om litteratur. Ved
foredrag og seminarer og festivaler og oplæsninger. Nogle har et
brand. Det kan være et navn eller en meget rød læbestift, f.eks.
Men ellers er det vist vores personligheder, som vi bærer frem. Selv
bliver jeg mere og mere modstræbende, for det er hårdt arbejde at
være ”på” mens man samtidig graver i sig selv, som man jo gør,
når man skriver. Og ved valget mellem at være ”på” og at
skrive, vælger jeg at skrive. Noget helt andet er, at man, selv om
man har skrevet teksten, måske ikke er den rette til at udtale sig
om den. Man har jo sådan set sagt det, man ville sige. Det er også
det problematiske ved forfatterinterviews: De er tit dødkedelige og
intetsigende."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar