Ida Jessen - Store kriser i små samfund


Store kriser i små samfund

Lange, sanselige naturbeskrivelser og skarpe, psykologiske portrætter. Ida Jessens forfatterskab handler om de store kriser i de små samfund. Alt sammen skrevet i en realistisk stil, der indfanger læseren.


I perioden 1990-95 var Ida Jessen bosat i Norge, hvor hun arbejdede som folkeskolelærer og underviser på en dansk sprogskole. Derudover var hun knyttet til det norske forlag Cappelen som konsulent og ekstern redaktør. Efter de fem år i Norge flyttede Jessen til Sjælland, hvor hun blandt andet var beskæftiget på en sprogskole i Slagelse. I 1997 modtog Ida Jessen det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. I dag arbejder hun på fuld tid som forfatter. Hun oversætter også norske og svenske bøger, samt engelske ungdoms- og voksenromaner. Jessen har blandt andre oversat de norske forfattere Karin Fossum og Lars Saabye Christensen.

I Ida Jessens forfatterskab er der fokus på intimsfæren og de nære mellemmenneskelige relationer. De fleste af hendes værker fortæller om livssituationer, hvor ’alting ramler’ forstået på den måde, at hun beskriver mennesker i personlige kriser, der eksempelvis grunder i en skilsmisse, utroskab, strid om forældremyndighed mellem et tidligere ægtepar eller tab af et familiemedlem med den dertilhørende sorg. Ofte er det kvindelige karakterer, der er i centrum.

Karakteristisk for Ida Jessens skrivestil er sanselige naturskildringer, mystik og psykologisk realisme. Hendes roman Foxy lady I-V adskiller sig fra de øvrige værker tiltænkt voksne læsere, da den kan genrebetegnes som ’magisk realisme’. Både Den der lyver og Det første jeg tænker på indeholder thrillerelementer, så der er enkelte afstikkere i hendes stil og genrevalg.
Rummet for Ida Jessens fortællinger er ofte afsidesliggende egne – såkaldte ’udsteder’ (romanen ABC (2005) er dog en undtagelse, da denne foregår i København) Debutromanen Vandpaladset (1998) udspiller sig fx i en lille industriby, der ligger i en dal i den vilde norske natur. På samme måde er handlingerne i de tre Hvium-romaner placeret i en fiktiv nordjysk landsby. Placeringen af en fortællings handling i små bysamfund har flere forskellige konsekvenser: I en samtale med Sara Nørholm fra Bogens Verden har Ida Jessen udtalt sig om sit valg af, hvad der her kaldes ’markante steder’:
  
"Jeg har et ambivalent forhold til provinsen, vil jeg sige. Jeg er tiltrukket af den, men samtidig… Man vil have idyllen, og så opdager man, hvor stillestående det er, og at man ikke nogensinde er blevet tilfreds af at have en smuk udsigt. Og alt det dynd og slam og skidt, som folk går og hober op…"

Under sten:
Ida Jessen debuterede med novellesamlingen Under Sten (1989) og de to efterfølgende udgivelser for voksne er ligeledes noveller. Debutværkets seks noveller handler overordnet om at tilpasse sig voksenlivet og komme overens med seksualiteten. De gennemgående karakterer der optræder i novellerne, er unge piger i teenage-alderen, der skal til at forholde sig til kroppens forandringer og det at træde ind i en hidtil ukendt voksenverden. Pigerne forsøger at finde deres plads i denne nye verden, men pladsen bliver sværere at finde i kraft af drifternes opvågnen, mystiske scenarier og fornuftstridige handlinger. Disse temaer bliver fint vævet sammen af et flydende sprog med smukke metaforer og en mystik, der til tider efterlader læseren med en behagelig uvished.

Vandpaladset:
Vandpaladset (1998) er Ida Jessens romandebut. Den foregår i en lille industriby i Norge, hvor handlingen drejer sig om en datter, der hjælper sin mor med at drive en grillbar. Moderen er dominerende, og stemningen i den snuskede grillbar afspejles i hendes væremåde. Da moderen dør, er det derfor også næsten en lettelse for datteren, der nu kan komme i gang med sine egne visioner for grillbaren. Hun skifter navnet på grillbaren til ”Vandpaladset”, og det er hendes vision, at det skal være et luksuriøst sted, folk rejser til. Hun indleder et forhold til en mand, som ikke er uden problemer, da hun gerne vil blive i det trygge provinssamfund, mens han har større visioner og en udrejsetrang. Forholdet mellem ambitioner og stagnation bliver derfor også et tema i hverdagsbeskrivelsen, der bliver præget af de konstante valg mellem de to poler. Hemmeligheder og mystik præger også denne roman samtidig med, at hverdagens beskrivelser flyder i en lind strøm. Vandet som en del af den nordiske stemning – og en del af romanens titel – er et element, Ida Jessen også benytter litterært, som hun kommer ind på i interviewet med Sara Nørholm:
  
Jamen, det er ligesom med provinsen, det er noget, jeg er samtidig meget tiltrukket af og meget skræmt af. Ikke fordi jeg er sådan psykoanalytisk orienteret, men Freud taler jo om ’den oceaniske længsel’, der er længslen efter at opløses og smelte sammen med et eller andet. Og det dør man af. Altså litteraturen er meget konkret, og vandet er der jo, men det er også forbundet med det erotiske. Det enormt store, der omslutter én og fører en med… En længsel efter at tabe kontrollen.”

Hvium-trilogien
Ida Jessen får sit kritiker-gennembrud, da hun i 2001 udgiver den første roman i Hvium-trilogien: Den der lyver (2001). Trilogien består af tre uafhængige romaner, der dog alle beskæftiger sig med indbyggerne i den lille, fiktive Limfjordsby Hvium. De to efterfølgende romaner i serien hedder: Det første jeg tænker på (2006) og Børnene (2009). I Den der lyver (2001) beskrives den negative side ved at leve et sted, hvor alle ved alt om alle: Mange er ofre for ondsindet sladder. Dette gælder ligeledes for hovedpersonen Christian, der sammen med hustruen Nina skal bearbejde sorg efter en traumatisk dødfødsel.
I Det første jeg tænker på bliver lokalsamfundet rum for mistænkelighed, da en ukendt flugtbilist har dræbt den vellidte præst Lisas søn. Utrygheden breder sig, da den skyldige med stor sandsynlighed er et velkendt ansigt, og alle mistænker alle.
I Børnene prøver en kvinde desperat at få sit liv på plads og genetablerer sit forhold til datteren Christiane efter utroskab og en hård skilsmisse. I trilogien skaber Ida Jessen et univers, der på trods af, at det er opdigtet, samtidigt er genkendeligt og realistisk. Hun forbinder på en elegant og spændende facon de tre romaner via byen og dens indbyggere og formår samtidigt at skabe forskellige temaer og historier i de enkelte værker. De tre bøger kan således læses uafhængigt af hinanden.

Ramt af ingenting
Ida Jessens seneste udgivelse er Ramt af ingenting (2012), der på forsiden betegnes som ’En glemmebog’. Fortællingen handler om et parforhold, der er gået i stykker. Den kvindelige jeg-fortæller befinder sig i sin bolig på landet efter sin anden skilsmisse. Hun kæmper med sorg, bitterhed og vrede. I receptionen af Ramt af ingenting er det indtil videre blevet diskuteret, om der er tale om en roman, da den kun fylder 67 sider. Formen kan minde om dagbogsoptegnelser. Ramt af ingenting adskiller sig strukturmæssigt fra tidligere romaner f.eks. de tre værker med rod i ’Hvium’. Dog er der tematiske ligheder: En kvinde i livskrise, bosat i landlig provins.

 Fakta:
Ida Jessen
- Født den 25. september 1964 i Gram, Sønderjylland.
- Opvokset på en præstegård i Thyregod, Midtjylland.
- Uddannelse: Cand. mag. i litteraturhistorie og massekommunikation fra Aarhus Universitet i 1990.

Bibliografi over udvalgte værker:
Under sten, 1989 (noveller). 
Vandpaladset, 1998 (roman). 
Den der lyver, 2001 (roman). 
Foxy Lady I-V, 2003 (roman). 
ABC, 2005 (roman). 
Det første jeg tænker på, 2006 (roman). 
Børnene, 2009 (roman). 
Ramt af ingenting, 2012 (roman). 
Ida Jessen har også skrevet en lang række børnebøger i perioden 1996-2008. Blandt hendes børnebøger kan man finde Troldtinden (1996), Fuglefar (1998), Slangesmykket (1999) og Den lille gule pige (2008).

Priser
Ida Jessen har høstet både anmelderros og adskillige priser. Hun har flere gange modtaget Statens Kunstfonds arbejdslegat, og af priser og legater har hun vundet og modtaget:
  • Gyldendals Boglegat, 2000.
  • Jeanne og Henri Nathansens Fødselsdagslegat, 2003.
  • Holger Drachmann-legatet, 2006.
  • BG Banks Litteraturpris, 2006 (for Det første jeg tænker på).
  • Søren Gyldendal Prisen, 2009.
  • De Gyldne Laurbær, 2010 (for Børnene).
 

1 kommentar:

  1. Min mand og jeg har været gift i ca. 7 år nu. Vi var heldigvis gift med to børn, i den sidste måned begyndte jeg nu at bemærke en underlig opførsel fra ham, og et par uger senere fandt jeg ud af, at min mand ser nogen. Han begyndte at komme sent hjem fra arbejde, han var næppe interesseret i mig eller børnene, nogle gange går han ud og kommer ikke engang hjem igen i cirka 2-3 dage. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at rette op på dette problem, men alt var forgæves, jeg blev meget bekymret og havde brug for hjælp Da jeg gennemsøgte Internettet en dag, stødte jeg på et websted, der antydede, at Dr. Igbinovia kan hjælpe med at løse ægteskabelige problemer, gendanne ødelagte forhold og så videre Så jeg følte, at jeg skulle prøve ham, så jeg kontaktede ham, og han lavede en trylleformel for mig, bare to dage kom min mand til mig og undskyldte de forkerte, han gjorde, og lovede aldrig at gøre det igen siden da alt har vendte tilbage til det normale. Jeg og min familie bor lykkeligt sammen igen. Alle tak til Dr. Igbinovia. Hvis du har brug for en stavebeslag, der kan kaste en stave, der virkelig fungerer, foreslår jeg, at du kontakter ham. Han vil ikke skuffe dig. Dette er hans e-mail: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp / viber +2348144480786 tager ting for givet, og det vil blive taget fra dig

    SvarSlet